Jeg var i et storslott bryllup der det ikke var spart på noe for noen år tilbake. De hadde virkelig slått på stortrommen med det meste: esklusivt og flott lokale, 80 middagsgjester fikk herlig 3 retters +++, så var det fest. Her var det ikke opplyst om at det var "betal for egen drikke i baren"-prinsipp, noe som gjorde festen til en liten "down" for mange. Mange hadde ikke med lommebok o.l. For all del: IKKE noe negativt med dette, MEN opplys om det på forhånd!!!! Greiere om gjestene vet dette på forhånd, slik at vi kan ta med penger.
Har vært på et bryllup der det nok var manglende planlegging som gjorde at en del gikk galt. For det første: sjekk catering-firmaet/restauranten på forhånd. Betaler man mer så får man ofte litt bedre service. Ellers kan det bli at de leverer skitne tallerken og bestikk.. Det siste man vil på den store dagen er å vaske tallerken... Dessuten er man nok mer fornøyd med maten om man har fått prøve først.
For det andre: familierelasjoner kan være jobbige, i hvert fall når hele slekten er samlet og det serveras alkohol. Sørg for at du ikke skal trenge å tenke på alle fulle pappaer/onkeler/oldemødre som kan gjøre din dag litt mindre morsom. Best hadde jo vært hvis man bare kunne hive dem i en drosje som kjører dem langt vekk 😳
En tredje ting som virkelig kan spolere stemningen er alt for mange lange taler, riktet mot bare en av dere (en del mammaer og pappaer har tendens å glømme at det er to mennesker som gifter seg). Derfor har man en toastmaster.
Mitt siste og viktigste råd: ikke bli full selv. Å krangle første kvelden som ektefolk er ikke noen god start, og gir ikke gode minner etterpå. Ha det gøy går og med små mengder alkohol 😀
Nå må dere jo huske at mange bryllup som jeg har opplevd har vært i Finland, dermed er min tanke om bryllup og alkohol kanskje en annen enn hos nordmenn?
Det som gjorde mitt bryllup helt uforglemmelig og helt fantastisk var god planlegging.
Begynn i god tid. Ikke vent til de 3 siste ukene. Begynn med en gang å tål å bli kalt bridesilla.
Følg magefølelsen når det kommer til catering. Ta de som er litt dyrere om det gir deg nattesøvnene og hør med andre de har brukt dem. Du kan google selskapet og se om de har blitt nevnt i andre forum og slikt. Omtale er viktig.
Bruk penger på toastmaster. Og ikke onkel Per. La "alle" få nyte bryllupet på lik linje og alle de andre gjestene. En prof klarer å holde tisdsskjema mye bedre og vet hva som må til for at alt skal bli vellykket.
Bruk tid på å finne fotograf. Det her tross alt bildene du skal henge opp på veggen til mange folk og ha der i mange år (håper jeg) (slike som dere selv, foreldre, svigerforeldre og forlovere. Pleier vel å få et lite minne fra dagen)
Jeg har fått en del småtips fra litt diverese iforhold til "hjemmelaget" bryllups som vi skal ha. Hadde vært enklere om vi hadde en haug med servitører og kanskje også en dørvakt til slutt, siden vi ikke har det tar vi forhåndsregler bla ved åpen bar. 😀
* Vi dropper shooter i baren. Folk kan gjerne bli full, men dritta [-X Derfor droppes dette.
* Kaffe serveres umiddelbart etter middagen.
* Stoler til alle under vielsen (utendørs)
* Hovmester hele dagen.
Småting som kan gjøre ting lettere og bedre både for oss og gjestene akkurat den dagen.
Høyest antall samtidige brukere på forumet var 475
Pålogget nå:
44 Gjest(er)
Hvem er på denne siden nå:
1 Gjest(er)
Toppliste innlegg:
Stavangerpar: 14664
eriksson: 7598
vanilla81: 4232
lindakbj: 4020
sizza87: 3278
Katrine: 3155
Jannicke: 2914
Medlemsstatistikk
Gjester: 2
Medlemmer: 9151
Moderatorer: 2
Administratorer: 2
Forumstatistikk
Grupper: 5
Forumer: 36
Emner: 11394
Innlegg: 176083
Nyeste medlemmer:
gurooo, Guro, tuvavb, Ellikapstad, IneThereseModeratorer: Trone: 20970, Stian og Gitte: 7804
Administratorer: Bryllupsvenner: 49, Roger: 4193
Innlegg med flest stjerner
Skriv interessante innlegg for de som planlegger bryllup, da vil du kanskje se ditt innlegg i listen over!
Siste kommentarer