Middagsgjest eller kaffegjest? | Bryllupsdagen og bryllupsfesten | Bryllupsforum

annonse-til-forumet-bryllupogfest2

Avatar

Registrér deg gjerne

sp_LogInOut Logg inn sp_Registration Registrér deg

Registrér deg | Glemt passordet?
Avansert søk

— Forum omfang —




— Match —





— Forum Valg —





Minimum søkeordlengde er 3 tegn - maksimum søkeordlengde er 84 tegn

sp_TopicIcon
Middagsgjest eller kaffegjest?
Emne Rating: 0 Emne Rating: 0 Emne Rating: 0 Emne Rating: 0 Emne Rating: 0 Emne Rating: 0 (0 stemmer) 
4. august 2012
22:11
Avatar
Gullmedlem
Forum innlegg: 1218
Medlem siden
16. januar 2012
sp_UserOfflineSmall Offline

Stønn 😛

Ok, her er status:

Jeg har vanlig liten familie med god kontakt jevnt over. Ca 20-30 stk.

Han har liten familie med *(så vidt jeg har klart å nøste inn) 10-15stk.

I tillegg vil vi jo gjerne ha endel venner og slikt. Da blir vi ca 60 stykker.

Dette er jo egentlig ikke så ille, men utgjør ca 33 000,- i kuvertpris. Så for å få ned prisen vurderer vi å ha bare foreldre, søsken (med følge og barn), besteforeldre, forlovere og noen få venner (3-4 stk) til middag. Altså ca 20 stk. (11 000,-) Og resten på kaffe.

Vil dette bli frekkt mot f.eks. nære tanter/onkler/søskenbarn som vi ser rundt annenhver uke og har mye mer med å gjøre enn f.eks. søsken? Er litt usikker her... :-k

4. august 2012
22:30
Avatar
Gullmedlem
Forum innlegg: 2036
Medlem siden
15. juni 2012
sp_UserOfflineSmall Offline

Ja.

Spar inn på noe annet.

4. august 2012
22:37
Avatar
Gullmedlem
Forum innlegg: 2036
Medlem siden
15. juni 2012
sp_UserOfflineSmall Offline

Jeg er kanskje krass men du spør.

Jeg mener å ha lest at dere har fått tilbud om en veldig lav kuvertpris, dere skal i tillegg ha dte alkoholfritt, vielse klokken 12, bryllup på hjemstedet etc. Da kan man ikke etter MIN mening dele selskapet opp i førsterangs gjester og annenrangs gjester.

4. august 2012
22:43
Avatar
Gullmedlem
Forum innlegg: 1218
Medlem siden
16. januar 2012
sp_UserOfflineSmall Offline

Vi har fått lav kuvertpris, men jeg er fortsatt student, og han jobber bare halve året. Vi vil derfor spare inn på alt som lar seg spare på... Dette også for hus står på samme budsjett (samme året vel og merke) og vi trenger derfor all egenkapital vi kan klare å spare opp.

Har ikke råd til et "gipsy wedding" akkurat, så må på en måte tenke litt alt mulig. Det er veldig få som må reise, så blir ikke mye reis for lite morro på noen (de som får det er selvsagt med i hele kalasen). Uansett hvordan jeg ser på det ser jeg bare 20 000,- penger... Noe som utgjør 153 000,- i hus...

Jeg føler meg som DEN sunnmøringen her, men ja...

4. august 2012
23:01
Avatar
Gullmedlem
Forum innlegg: 2036
Medlem siden
15. juni 2012
sp_UserOfflineSmall Offline

Jeg er også student. Vi sparer også til bolig. En leilighet her i Oslo koster masse... Hadde vi flyttet hjem til hans familie i Sogn og Fjordane kunne vi flyttet på dagen. Vi har alle et budsjett å forholde oss til. De aller færreste har muligheten til å bruke masse penger, heller ikke jeg. Men jeg jobber ekstra og ser sammenheng mellom ekstravakter og ting til bryllupet.

Så hvorfor ikke vær kreativ ift ønskelisten? Vi ønsker oss først og fremst bidrag til leilighet fremfor ting eller bidrag til bryllupsreise. Det har vi av våre nærmeste fått veldig gode tilbakemeldinger på. Julegaver kan være ting til bryllupet.

Jeg har ikke sett deres budsjett eller deres prioriteringer av penger. Men jeg er likevel av den oppfatningen at man unnskylder ønsket om å bruke penger på glitter og stas fremfor det som er viktig i det store og det hele.

Her en en enkel måte å spare inn 15 000,- +++
- Dropp frisør, ordne det selv eller spør en venn.
- lag en enkel brudebukett selv. Cala liljer?? Finnes det noe mer elegant og stilrent
- lån tilbehør av venninner, søstre, mødre hva det skulle være
- vennetjenester - noen som har en fin bil man kan låne/bruke? - må man ha fotograf hele dagen?

4. august 2012
23:02
Avatar
Gullmedlem
Forum innlegg: 2036
Medlem siden
15. juni 2012
sp_UserOfflineSmall Offline

Skjønner ikke hvordan 20 000,- i bruk på gjestene til et bryllup kan bli 153 000,- til et hus...

5. august 2012
09:06
Avatar
Gullmedlem
Forum innlegg: 1218
Medlem siden
16. januar 2012
sp_UserOfflineSmall Offline

"Martine" wrote: Skjønner ikke hvordan 20 000,- i bruk på gjestene til et bryllup kan bli 153 000,- til et hus...

Litt feil regning her, det blir 133 000,-

Det er 15% egenkapital, og om du deler 20 000,- på 15 og ganger det med 100 (som da er egenkapital + det du får i lån om du har 20 000,- i egenkapital) vil du få ca 133 000,-.

Boliger i Ulstein kommune er heller ikke noen fryd og gammen... :S Tror snittprisen på et vanlig hus fra 70-80 tallet er på 2 mill, og om man skal bygge må man vel ut med 3-5 mill alt etter som. Så. 😛

Budsjettet ser ca slik ut:
Brudekjole (absolut max pris): 8 000,-
Annet dill (slør, smykker, sko, undertøy etc.): 3 000,- (denne kan kuttes i hvertfal 1000,- ved vennetjenester, eller om jeg kjøper brudekjole med f.eks hals)
Brudgommens klær og annet: 2 500,- (håper å få kjøpt en vanlig dress som passer)
Bordpynt og bordkort: 2 000,- (denne blir nok ca slik. Kanskje 200,- mindre. Har kjøpt det vi trenger til bordkort i sverige og danmark til ca 30-60% "avslag"wink
Takkegaver: 2 500,-
All blomster: 4 000,- (brudebukett, knappehullsblomster, blader, dekorasjon etc)
Musikk: 0,- (spillelister av venner med spotify premium, eller grooveshark)
Drikkevarer: 2 000,- (da det er bare brus, lokalet stiller fri flyt kaffe og te)
Kuvertpris: ca 30 000,- (med alle, men vil gjerne kutte denne)
Gjestebok: 150,-
Invitasjoner, program & takkekort: 1 500,- *(lager invitasjoner selv, takkekort & prog bestiller vi.)
Bil: 3 000,- (Håper på en vennetjeneste her, men har ikke spurt ennå)
Hotellrom bryllupsnatten: 800,- (tilbud hos lokalet vi bruker)

I mine øyne er budsjettet ganske tynet allerede, og det e på ca 61 000,-. Veldig usikker på om vi har råd til det, men kanskje...

5. august 2012
09:51
Avatar
Fullt medlem
Forum innlegg: 229
Medlem siden
18. februar 2011
sp_UserOfflineSmall Offline

Jeg ville nok hatt med de jeg ser såpass ofte på hele dagen. Tror du klarer å kutte på blomster ved å lage en enkel og fin bukett selv, jeg skal ha en enkel bukett med bare calla og den kommer på 700,- og da er det noen som setter den sammen. Ville også droppa bilen og hotellet, der sparer vi inn penger. Bilen er ikke så viktig for oss så når vennetjenesten ikke gikk likevel tar vi bare vår egen bil. Og vi sover hjemme, ville bruke de pengene på noe annet.

5. august 2012
10:10
Avatar
Sølvmedlem
Forum innlegg: 941
Medlem siden
28. desember 2011
sp_UserOfflineSmall Offline

Den her var ikke så enkel i og med at de som evt kommer til kaffe er folk du omgås jevnlig og ofte med. Men som "tommelfingerregel" er det jo ikke feil å ha 20 til middag og 40 til kaffe. Da er det dobbelt så mange til kaffe så sånn sett, er det ikke så galt synes jeg.

Det er antaelig ingen her inne som kan fortelle deg/dere hva dere skal velge, men sånn i det store og hele så kan 20.000 kr (10.000 hver), kanskje være verdt det? Siden dere omgås tanter og onkler så mye som annenhver uke, så er det jo litt kjedelig at de ikke kommer på middag er min personlige mening.

Jeg tror jeg ville satset på et annet type selskap/middag som er rimeligere eventuelt, for da å kunne invitere også disse til mat. Alternativt kan man jo kanskje strekke seg til å invitere de dere omgås ofte med til mat, og resten til kaffe så det blir 50/50 eller omgås dere alle de resterende 40 ofte også?

Jeg er den første til å si at man skal feire slik en selv ønsker, men i dette tilfellet ville jeg nok inkludert også tanter og onkler til middag.

Begynn hver dag med å takke for det du har, for de du har, for det
du har fått, og for det du kan gi videre.

5. august 2012
10:11
Avatar
Sølvmedlem
Forum innlegg: 941
Medlem siden
28. desember 2011
sp_UserOfflineSmall Offline
10sp_Permalink sp_Print
0

Hva med kun familie til middag, og venner til kaffe?

Begynn hver dag med å takke for det du har, for de du har, for det
du har fått, og for det du kan gi videre.

5. august 2012
10:29
Avatar
Gullmedlem
Forum innlegg: 1218
Medlem siden
16. januar 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
11sp_Permalink sp_Print
0

Om vi har familien til middag blir vi 49 til middag (tanter, onkler, søskenbarn, foreldre, søsken, og følger og barn + forlovere). For oss blir det feil å invitere bare tanter og onkler ute barna deres. 49 til middag blir da 27 000,- (litt minder da 3-4 av de er barn). Så føler at da blir det litt lite å spare kanskje? (grunn er at 2 av mine venner er forlovere og de har begge følge. Da er det bare en av firkløveret som ikke kommer til middag, og det blir feil føler jeg. Og så er det endel som reiser og blada blada bla. Guri....) 😛

Blir liksom enten feil eller dyrt det her 😛

5. august 2012
10:52
Avatar
Sølvmedlem
Forum innlegg: 941
Medlem siden
28. desember 2011
sp_UserOfflineSmall Offline
12sp_Permalink sp_Print
0

Men dere har jo enda ett år å spare på, så en umulighet er det jo ikke å få til.

Da er spørsmålet om dere ønsker å prioritere bryllup eller bolig? Prioriterer dere bolig så har dere et mye mindre og enklere bryllup. "Enkelt" og greit, men egentlig ikke siden man jo har lyst på begge deler ;-). Men sånn er den harde realiteten...

Enten må dere betale mer og være fri for dårlig samvittighet og alle gjester blir fornøyde, eller så må dere spare og da er kanskje muligheten tilstede for at ikke alle blir like fornøyde... Det er dessverre umulig å få i både pose og sekk hvis en ikke har råd til det.

Men som sagt, så finnes det jo absolutt alternative løsninger, med å ha en annen type fest; i en hage med grilling, eller et rimelig lokale hvor istedenfor gaver, dere har et type spleiselag hvor gjestene bringer med div mat selv osv. Det finnes flere muligheter hvis man ønsker det. Spørsmålet er hva dere selv vil ha, og om dere er villige til å betale for det.

Begynn hver dag med å takke for det du har, for de du har, for det
du har fått, og for det du kan gi videre.

Stikk innom Til Bryllupet for stort utvalg i bryllupspynt!

Forumet tidssone: Europe/Oslo

Høyest antall samtidige brukere på forumet var 475

Pålogget nå:
24 Gjest(er)

Hvem er på denne siden nå:
1 Gjest(er)

0 aktive brukere siste 24 timer:

Toppliste innlegg:

Stavangerpar: 14664

eriksson: 7598

vanilla81: 4232

lindakbj: 4020

sizza87: 3278

Katrine: 3155

Jannicke: 2914

Medlemsstatistikk

Gjester: 2

Medlemmer: 9151

Moderatorer: 2

Administratorer: 2

Forumstatistikk

Grupper: 5

Forumer: 36

Emner: 11394

Innlegg: 176083

Innlegg med flest stjerner

  • I forum Kom i form til bryllupet!, emne Et mål langt i det fjerne.. av KatKirk (rangert 2 ganger with average rating of 4.00)
  • I forum DIY Bryllup - Kreativt Forum, emne Søstrene Grene in my heart!! (små blomstervaser) av Camomilita (rangert 2 ganger with average rating of 5.00)
  • I forum Alt annet om bryllupsplanlegging, emne feil i invitasjonene.. av Stian og Gitte (rangert 2 ganger with average rating of 5.00)
  • I forum Fortell om dagen, emne Kjære alle stressede bruder det går bra til slutt! av Gjest_M01 (rangert 2 ganger with average rating of 5.00)
  • I forum Tradisjoner Etikette, emne tale fra brud av eriksson (rangert 1 ganger with average rating of 3.00)
  • I forum Alt annet om bryllupsplanlegging, emne Save the date kort, når? av Endelig.2014 (rangert 1 ganger with average rating of 5.00)
  • I forum Må-Gjøres-Lister, emne Trones forsøk på kontroll.. av Trusa (rangert 1 ganger with average rating of 5.00)
  • I forum Må-Gjøres-Lister, emne Trones forsøk på kontroll.. av Stian og Gitte (rangert 1 ganger with average rating of 5.00)
  • I forum Må-Gjøres-Lister, emne Trones forsøk på kontroll.. av 220912 (rangert 1 ganger with average rating of 5.00)
  • I forum Må-Gjøres-Lister, emne Trones forsøk på kontroll.. av May-Lise :) (rangert 1 ganger with average rating of 5.00)
  • Skriv interessante innlegg for de som planlegger bryllup, da vil du kanskje se ditt innlegg i listen over!