Bryllupsreisen vår til Egypt

Ja, da har vi hatt vår bryllupsreise. Vi hadde med barna og vil legge opp ferien etter dem også, slik at vi alle kunne kose seg. Vi har tidligere reist med Ving og er fornøyd med dem og dermed ble valget lagt på Sunving Makadi Palas http://www.ving.no/egypt/makadi-bay/sunwing-makadi-palace-sommeren-2012. Her er Lollo og Bearnie og der er er miniklubb, så ungene kunne være der 1.5 time om dagen, fire dager i uken, uten at vi trengde å være med. Dette gjorde at vi fikk litt tid for oss selv også.

Denne klubben kostet ikke noe som helst og barna hadde bursdag til Lollo og Bearnie, de var pirater, superhelter, gikk på skattejakt. Ungene stortrivdes her og det var skandinavisk talene personell, så det var ikke noe problem med språkforståelsen.

Det var en kjempefin tur, den fineste turen vi har hatt. Vi kunne sitte ved bassenget og bestille den drikken vi ønsket og de kom og de var veldig behjelpelige ved å flytte på solstoler etter som solen vandret på himmelen. Hotellet var rent og pent. Du så dem stadig rundt med vaskefiller og vasket solstoler, fliser, toaletter, bordet osv osv. Rensing av basseng på kveldene, etter at bassenget var avstengt for bading.

Da vi kom til hotelelt, så stod det vin, sjokolade og frukt til oss. Senga var pent pyntet og det var rett og slett kjempekoselig å komme inn på hotellrommet. Vi gikk ut å spiste middag og satt og koste oss med vinen, sjokoladen og frukten før vi la oss på kvelden.

Vi hadde all inclusive og jeg er overbevist om at vi har spart masse penger på dette. Ungene fikk drikke så mye brus de ønsket, spise is og snacks. Vi hadde nok holdt igjen om vi skulle ha betalt ekstra for dette. Vi hadde 18 restauranter vi kunne velge mellom, 3 av dem måtte vi betale på , men 15 var helt gratis. Vi kunne velge retter på disse restauranten som vi måtte betale for, men det var absolutt ikke nødvendig.

Vi fikk smakt tradisjonell Egyptisk mat, men også mat fra mange andre deler av verden, Thai, Italiensk, Fransk, Middelhavs restuarant og mange mange flere. Til frokost og lunch, var der buffetrestauranter og vi fant vår restaurant, som vi brukte hver dag til dette. Utvalget var bra og servicen var på topp.

Vi merket godt at vi hadde en datter og en sønn. Begge fikk oppmerksomhet, men allikevel var det vår datter som fikk mest oppmerksomhet. En som tullet og tøyste med henne, sa at han ville gifte seg med henne når hun ble voksen og at vi kunne få hundre apekatter for henne.

En ting som er litt viktig. Sett dere inn hva en kan forvente av pris på forskjellige ting en ønsker å kjøpe. På hotellet der vi var, var et stort område og nede ved stranden så lå det flere små butikker. I en av dem var det en som ville selge oss parfyme. Jeg hadde lest at i Egypt kunne en forvente å måtte betale 1 til 2 egyptiske pund for ren parfymeesens. Han som ville selge oss parfyme, sa at han var happy og ville gi oss en god pris. Han ville gi selge oss 150 ml med ren parfymeesens for 850 egypiske pund. Dette er jo svært billig når en tenker norske priser, men en virkelig stiv pris når tenker i egyptisk samenheng, så vi kjøpte ikke fra ham.

Vi hadde en utflukt til Hurghada, der var vi på en parfymebutikk og fikk kjøpt masse til en rimelig penge, innenfor det som Ving mente at en kunne forvente å betale. På denne utflukte fikk vi også prøve vannpipe. Det var skikkelig gøy og få prøvd det. Da jeg sa til guiden at jeg aldri hadde prøvd det, var hun klar på at dette måtte jeg bare prøve og jeg angrer ikke. Jeg røyker ikke til vanlig, men er jo litt kjekt å prøve det ut.

Vi var også på en utflukt som de kaller seascope. Det var en båt der 2/3 av båten var under vann og så var det glassbunn og vi satt i båten og så ned i rødehavet på fiskene og koralene. Dette var en virkelig fin tur og den vil jeg absolutt anbefale på det varmeste.

Ellers så var vi på hotellet og koste oss i bassenget. Hotellet hadde underholdning hver kveld, så en trengde ikke kjede seg på noen som helst måte. Ving hadde familieunderholdnig 5 dager i uken og 5 dager i uken med barneshow. På barneshowene kom de tre bjørnene. Bumbum, Isidor og Tvettis og så Grubb da. Grubb vil fange de tre små bjørnene og ha dem i dyrehagen og tjene penger på dette. Min sønn spurte Grubb hva pengene skulle brukes til, men han fikk ikke noe skikkelig svar på dette. Bumbum liker å bake og spise kake, Tvettis liker og vaske og stelle og Isidor er veldig opptatt av utesende sitt.

I barneshowene så har de også noe de kaller tivoli. Da får ungene være med og de maler ungene, ungene kan få kaste ball i bøttene, de kan finen ut hvor korken er (tre kopper med en kork under og så flytter de koppene og en skal da finne ut hvor korken er). Dette høres kanskje litt «billig» ut, men ungene stor koste seg. Andre dager hadde de fortellinger som gikk ut på det som jeg sa at Grubb skulle ta bjørnene.

Etter barneshowet så var det minidisko, der ungene fikk være med å danse til musikk. En voksen stod på senen og viste bevegelsene og barna danset med. Dette var også utrolig populært.

En dag i uken kunne barn mellom 3 og 11 år opptre på senen, da valgte de en sang og gjorde bevegelser etter dette. Første onsdagen danset barna til Lollo og Bernie sangen : http://www.youtube.com/watch?v=oMwKJ1KMOLk . Da danset de sammen andre uken, da danset gutten til Fariytail og jenta til Pippi Langstrømpe.

Før Showene så viste de familiefilmer. Var ikke alle vi så, for vi prioriterte ikke å se film, men fikk som regel med oss siste del av filmene da ting overlappet hverandre.

Vi var også å badet i rødehavet, der så vi litt fiks og noen koraler og litt andre sjødyr. Der var utrolig langgrunt, vi gikk og gikk med kom jo ikke lengre enn opp til knærne. Der er koraler og slikt i sjøen, så de anbefalte badesko, så det kjøpte vi og hadde på oss, noe jeg nok tror at var en stor fordel. Det er ikke lov å ta med seg koraler eller skjell ut av Egypt. Bagasjen gjenomlyses og det er utrolig lett og se koraler og skjell og en får da høye bøter om en har plukket med seg noe av dette.

Koralene er levende, men så fort noen eller noe berør dem dør de. De vokser en cm i løpet av et år. Da vi var ute med seascope, så vi store koraler som guiden mente at var mange hundre år, enkelte kanskje tusen år. Har koralen farge, så lever den, er den grå, så er den død.

I Egypt er det vanlig å se store hoteller og hus som bare «skjelettet» er oppført. Dette er fordi i Egypt kan en ikke gå i banken og si at en ønsker seg lån til å kjøpe et hus, eller bygge et hotell. En sparer og så kjøper enn seg en tomt og har da fem til seks år på seg til å ferdigstille huset. Så da setter en første omgang opp «skjellete» sparer mere og bygger videre. På bolighus er det også vanlig å se at det står opp spjell, slik at en kan bygge på en etasje til, dette fordi at når barna vokser til og kanskje gifter seg og får barn, så kan en bare bygge på en etasje til, så har de også en plass å bo.

Jeg følte at det så veldig slumaktig ut med disse husene og hotellene som stod slik, men jeg forstår jo at det må bli slik, så lenge en ikke kan få et lån for å ferdigstille huset sitt. I den nye bydelen var det rent og pent og drosjene fikk ikke lov å tute der, for turistene skulle føle seg vel. Når en kom over i den gamle bydelen, så var det mere skitten og mye mer lyd og støy fra biler.

I Egypt så begynner du ikke å se egypterne ute før solen har gått ned. Da kommmer de ut og handler, går på kafe og snakker og koser seg med andre egyptere. Egypterne legger ikke så mye penger i å innrede sine hjem, de liker seg best ute på kafer sammen med andre egypter og det blir gjerne til at en legger penger i f,eks en bil, slik at en kan vise frem noe til andre. Å fylle en tank på bilen i Egypt koster kanskje en 50-60 egyptiske pund. Et pund er ca 1 NOK, etter dagens kurs. Derfor er det veldig lønnsomt å være drosjesjåfør, koster lite å fylle drivstoff og en tjener fort inn pengene de har brukt på bilen.

Vi var også innom en basar, men det var et styr. Har aldri vært med på verre. Jeg trodde at basar skulle være noe liknede marked i sydlige strøk, men der tok jeg feil. Basaren var en 4 km lang gate, med masse, masse småbutikker gjennom hele gaten. Der var også gater som gikk ut fra denne gaten og som hørete med basaren. Guiden sa at en lett kunne gå seg vill, så en måtte følge godt med hvor en gikk. Denne basaren var slik at de som hadde butikkene, stod nesten å dro oss inn i butikkene. Det var ikke snakk om at en kunne stoppe opp og se hva de hadde, nei da, det var bare kom inn her og se, kom inn her og se, vi har ditt vi har datt. Vi gikk derfra ganske fort. Dette hadde jeg ikke forberdt ungene på, så jeg var redd at de skulle blitt skremt, men det var de ikke, de synses bare det rart og lo av det.

En butikk som fikk oss til å gå inn, mente at ungene skulle få en liten gave fra dem. Jeg lurte på hva de ville åpnå, for jeg har vanskelig for å tro at de bare gir, uten å tenke at de skal ha noe igjen for det. Etterhvert så prøvde de jo å pakke på oss både det ene og det andre, men vi sa nei og atter nei. Når de så forstod at vi ikke ville kjøpe noe, så skulle de plutselig ha betalt for det de ville gi ungene, men da var min tolmodighet slutt og vi gikk. Vi kjøpte solbriller til barna på basaren, men kan ikke si at vi fikk dem så veldig billig, men hadde lovet at vi skulle se om vi fant briller til dem og de stod og gjerne ville ha dem, så vi fikk ikke prutet skikkelig. Guiden mente at en skulle få prisen ned 50-70 %. Jo sintere selger var når vi gikk, jo bedre handel hadde vi gjort og vår selger var ikke sint i det hele tatt, så det sier vel sitt.

Vi hadde en fantastisk tur og vi ønsker å reise tilbake, men da må vi nok spare noen år for å reise, så vi får se når det blir. Ungene vil også gjerne tilbake, så det viser jo at de også hadde en fin tur. Vi var der i to uker. Første dagen var det en del vind og litt kjølig, så hadde vi 1.5 dag som var overskyet ellers så var det veldig gode tempraturer. Enkelte dager, så synes jeg ikke at det kunne vært varmere, for da hadde det rett og slett blitt for varmt i solen og med et slikt vær, så kan en vel ikke klage på været heller.

Kommentarer fra andre

1. Høres ut som en strålende tur! Og det passet jo utrolig godt for barna, med masse spennende å oppleve!

• Ja, vi hadde en fantastisk tur, ungene storkoste seg og vi fikk slappe av å bare nyte dagene. Veldig greit med den miniklubben, så fikk vi litt tid for oss selv også og det var lenge nok med 1.5 time, vi vil jo ha tur med barna også.

2. Hørtes ut som en flott tur for dere alle:) jeg tenkte at vi skulle ta med ungene,men samboer vil dra aleina. Men ser jo at man kan ta de med og vær lengre på en sånn tur som dere har vært på.
    Da er det bare å finne rette plassen:)

Tok det lang tid å reise til Egypt?

• stavangerpar

Det var en herlig plass å være med ungene, som jeg skrev, så hadde vi jo litt tid for oss selv også på dagen, samtidig som vi fikk en familieferie.

Det tar 5.5 time til Egypt, like lang tid som hvis du skulle ha reist til Grand Canaria. De viser jo litt film på flyet og ungene er oppratt av det som skjer og med litt nye fargeblyanter og tegnebok, så gikk turen utrolig flott.

3. Høres ut som en flott tur! Var i Egypt en gang for to år siden, og badet hver dag i sjøen. Det er den beste badeferien jeg har hatt med en nydelig klar og varm sjø med kjempeflotte snorklemuligheter! Landet ellers var ikke så fint, men som badeferie var det ypperlig 🙂

4. Flott artikkel! Kunne også tenkt meg bryllupsreise til Egypt i sommer, men er redd det blir for varmt ?

• På sommerstid er det nok for varmt ja, derfor vi utsatte til vinteren, så vi fikk norsk sommertemperatur på ferien.

5. Fikk et lite flashback da jeg leste dette. Var nemlig selv med barn på samme sted i juni 2008. Ble etterhvert varmt, men den tørre luften i Egypt gjorde at varmen var overkommelig sammenliknet med middelhavet om sommeren, som blir veldig varmt og fuktig. Har vært i Hurghada i desember og likte det også. Men ferien i Makadi var nok den aller beste, rett og slett drømmeferie for alle! 🙂

Om kommentarfeltet: Skriv gjerne en kommentar, men du sier dine egne ord, så vær snill og hjelpsom om du kan. Har du spørsmål som du trenger svar på, bør du heller skrive et innlegg i bryllupsforumet

Si din mening

More in Bryllupsreiser
Dra til Helsinki på bryllaupsreise

Helsinki (eller Helsingfors, som det eigentleg heiter på norsk) er ein by få forbinder med...