Band, DJ eller Spotify

Jukebox til bryllup

Her finner dere en super liste over hva dere bør tenke på før dere bestiller underholdning og musikk til bryllupet!

Etter selve vielsen er det jo tid for bryllupsfesten! Og hva er vel et bryllup uten musikk? Underholdningen har iallefall masse å si for stemningen, enten dere velger å spille alt på eget stereoanlegg, bruke en mp3-spiller, Spotify, leie inn en jukebox, en soloartist eller et live band.

Hvilken type underholdning dere nå enn velger, er det smart å tenke igjennom en del ting på forhånd. Og her har dere en super liste å ta utgangspunkt i, før dere booker bryllupsmusikken!

Hva koster underholdningen i bryllupet, og hvilke utgifter kan det hende dere må dekke?

  • Finnes det en spesiell pakkepris som er beregnet på bryllup, eller skal det betales per time?
  • Ligger det minium eller maksimum antall timer i den prisen dere får, og i såfall hva koster ekstratimer om musikken skulle vart et par timer til?
  • Hvem tar seg av mat og drikke til artistene? Har de med mat selv, eller er dette en utgift dere bør beregne
  • Tar bandet seg av montering og demontering av musikkutstyret, følger dette med i prisen, kommer det som ekstrautgift, eller må dere beregne å sette montere utstyret selv? (Pass da på å få en grundig gjennomgang, slik at dere vet at dette er noe dere klarer)
  • Vil bandet, dj’en eller artisten ha depositumsbetaling, isåfall hvor mye og når, og når skal det resterende betales?
  • Skal de ha betalt kontant, forskuddsvis, etterskuddsvis, eller får dere tilsendt en faktura?
  • Må bandet reise langt? Må dere isåfall beregne utgifter til transport og overnatting, eller er dette medberegnet i prisen?

Hvor sikre kan dere bli på at artisten(e) spiller slik dere ønsker?

  • Finnes det en demoCD som dere kan få høre før dere bestemmer dere?
  • Er det mulig å se bandet opptre live i forkant av bryllupet deres, isåfall hvor og når?
  • Hvor lenge har bandet spilt sammen, og har de spesiell erfaring fra bryllup tidligere?

Kan dere raskt bli enige om det tidsmessige?

  • Når ankommer underholdningen, og hvor lang tid bruker de på å rigge opp og ned utstyret?
  • Hvor lenge spiller de for den avtalte pengesummen, og hvor lenge kan de i lengste fall spille?
  • Hvor lange pauser er det i mellom øktene, og er det her mulighet for å koble til en cd- eller mp3spiller i pausene?
  • Spiller bandet, pianisten eller DJ’en både under og etter middagen, og har dere fått riktig pris for hele kvelden?
  • I tilfelle dere har kontakt med flere artister, og ikke helt har bestemt dere for hvilke dere skal bruke, når er absolutt siste booking-frist?

Soloartist bryllup

Er dere enige om det praktiske og utseendemessige?

  • Om dere ønsker at bandet skal følge deres stil på bryllupsdagen, er artisten(e) villig til å spille i fine klær som dress eller smoking?
  • Har DJ’en en bestemt playlist han eller hun alltid følger i brylluper, eller kan dere komme med egne forslag?
  • Kan dere be bandet om å la vær å spille enkelte musikksjangre, uten at bandet går tom for låter å spille?
  • Kan gjestene komme med egne musikkønsker under bryllupsfesten, eller vil de helst kun ha beskjeder av 1-2 personer?
  • Har de med seg alt utstyret som trengs, eller er det «opplagt» at dere må ordne med skjøteledninger, lys og ekstra strømforsyning?
  • Hvordan er avtalen i tilfelle sykdom – har de da en backupartist? og hva om de av en eller annen grunn blir nødt til å avlyse, får dere da refundert HELE beløpet dere kanskje har forhåndsbetalt?

Jukebox til bryllupOm dere velger å leie en jukebox, pass på dette:

  • Har dere mulighet til å tegne en forsikring, slik at om jukeboxen skulle bli ødelagt av velt eller andre ting, så får dere reist på bryllupsreise allikevel.
  • Undersøk med utleieren at jukeboxen faktisk tåler et noe høyere volum enn om den skulle stått i barneselskaper
  • Undersøk også at det er god variasjon på musikken, slik at dere slipper 800 CD’er med trancemusikk (Om ikke dette er ønskelig da)
  • Sjekk også at utleieren er å treffe både kveld og natt på bryllupsdagen – og at han har mulighet til å komme til bryllupslokalet om noe skulle skje.
  • Spør om det finnes en maskin i reserve til dere, om den første skulle slå seg vrang

Og kanskje det viktigste av alt
Be om at alle avtaler bekreftes skriftlig. Dette gjelder i forhold til både montering, demontering, transport, sted, dato, tid og pris!

Har du erfaring med band, soloartister eller annen bryllupsunderholdning?
Diskuter denne artikkelen og alt om bryllup og bryllupsplanlegging i bryllupsforumet!

Om kommentarfeltet: Skriv gjerne en kommentar, men du sier dine egne ord, så vær snill og hjelpsom om du kan. Har du spørsmål som du trenger svar på, bør du heller skrive et innlegg i bryllupsforumet


Si din mening

*