Åpning av bryllupsgaver

Åpning av bryllupsgaver

Skal gavene dere får til bryllupet åpnes under selve festen, eller i ro og fred etterpå? Svaret på det spørsmålet er helt opp til brudeparet selv og bestemme, men her er et par gode tips og idéer!

I Norge var det tidligere vanlig å åpne gavene før gjestene ankom lokalet hvor festen ble holdt. Om dere holder dere til denne tradisjonen bør dere alliere dere med noen som kan hjelpe til med dette. Dere er nok nemlig for opptatte til å ta den gledelige jobben selv. Husk å skrive ned på kort hvem som har gitt hva, så blir det enklere å sende ut takkekort etterpå – i tillegg er det jo fint å kunne vite hvem som gav hva til brudeparet.

I de senere år er det også blitt vanlig å lage en liten tilstelning ut av det hele, og at gavene åpnes for eksempel mellom middag og kake. Da er det selvfølgelig brudeparet som tar seg av dette selv foran gjestene. Om dere har veldig mange gjester og dermed kanskje veldig mange bryllupsgaver, bør dere muligens holde en quiz eller ha en lek samtidig, så gjestene ikke går helt lei. – Det er alltid morsomt å se hva andre får, men kanskje ikke 50 gaveåpninger på en gang. Bryllupet kan fort bli minnet som kjedelig om brudeparet sitter hodestups med gaveåpning i timesvis, uten at det foregår andre aktiviteter.

Alternativet er selvfølgelig å vente til dagen etterpå, så kan dere bruke så lang tid dere vil, rote så mye med gavepapiret som dere vil, og ha god nok tid til å vite at det ikke blir kluss med kortene. Litt pinlig er det jo å stå der med massevis av åpnede bryllupsgaver, uten å vite hvem det var som faktisk gav dere hva! Vårt inntrykk etter å ha fulgt med på bryllupsforumet, er at dette er det mest vanlige nå om dagen – altså å ta gaveåpningen etter festen, og at brudeparet gjør denne herlige oppgaven selv.

Om dere uansett ønsker å åpne gavene under selve bryllupsfesten, kan det kanskje være lurt å vente til dansen har begynt. Så kan gjestene gå litt frem og tilbake mellom gaveåpning og dans – og selv få bestemme hva de skal gjøre. Be eventuelt toastmaster om å informere allerede ved slutten av middagen, om hvordan resten av kvelden vil se ut. For eksempel når dansen begynner, når den eventuelle baren åpner og når det er tid for kake og gaver.

Gaveåpningen

Hva dere nå enn velger, enten å åpne gavene på kvelden, eller dagen etter – så ha med hjelp! Det er faktisk veldig fort gjort å få hoppet over en og annen detalj, og plutselig sitter dere i et kaos av gaver som dere ikke får knyttet til de forskjellige gjestene. Dere har absolutt ingen ønsker om å måtte gjette dere til hvilken gave som var fra hvilken tante – sånt kan bli pinlig. Ha derfor alltid med en tredje person som sitter sammen med dere, og skriver ned alle detaljer, og holder orden på det hele, når dere koser dere med å se på alt det fine dere har fått!

Og husk: Uansett hva dere får, og av hvem dere får det – så ser dere selvfølgelig alltid både glade og takknemlige ut, og man takker alltid for gaven skriftlig i et takkekort noen uker etter bryllupet.

Ha en god gaveåpning!

Om kommentarfeltet: Skriv gjerne en kommentar, men du sier dine egne ord, så vær snill og hjelpsom om du kan. Har du spørsmål som du trenger svar på, bør du heller skrive et innlegg i bryllupsforumet


Si din mening

*